header foto

Runningtherapie

Runningtherapie kan jou helpen als je:

  • wilt leren luisteren naar en vertrouwen op je lichaam
  • weer energie wilt krijgen
  • je eigen balans wilt (her)ontdekken
  • je stressgevoel wilt verminderen
  • je stemming wilt verbeteren
  • minder angst of paniek wilt voelen
  • beter wilt slapen
  • je beter wilt kunnen concentreren

Hardlopen voor een opgeruimd hoofd

Ons lichaam is gemaakt om te bewegen. Wetenschappelijk onderzoek laat overtuigend zien dat regelmatig bewegen goed is voor lichaam en geest. Lichaam en geest zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Ze hebben elkaar nodig om optimaal te kunnen functioneren. En ze beïnvloeden elkaar ook voortdurend. Dat merk je bijvoorbeeld aan pijnklachten bij spanningen.

De kern van Runningtherapie is het gebruik van hardlopen om het (over)belaste brein tot rust te brengen.

Heb je bijvoorbeeld last van somberheid, lusteloosheid, stress of andere psychische klachten? Hardlopen is goed om deze klachten structureel te verminderen. Fysieke beweging verbetert je conditie en vergroot je zelfvertrouwen. Gevoelens van onzekerheid, angst en depressie nemen af.

Met Runningtherapie kun je letterlijk de stress uit je lijf lopen!

Runningtherapie gaat niet over presteren. Het gaat om het bewust ervaren van jezelf en je omgeving. Je bent alleen maar bezig met rustig hardlopen en zet daarbij al je zintuigen in: wat voel, zie, hoor, ruik en proef je? Zijn en bewegen, ‘ont-moeten’. Verder niets. Zo ontlast je je hoofd: niet denken, niet piekeren.

Ontspanning door inspanning, weer lekker in je vel, een opgeruimd hoofd en meer energie. Steeds beter leren luisteren naar je lichaam, je eigen balans (her)ontdekken. De buitenlucht en natuur werken stimulerend. Hierdoor verminderen angst-, paniek- en stressgevoelens.
Door kleine, haalbare stapjes te zetten krijg je je (zelf)vertrouwen weer terug, word je weer trots! Je voelt je mentaal en fysiek weer beter; hebt meer energie en slaapt weer beter.

Praten is ondergeschikt aan het bewegen. Óf we praten tijdens het hardlopen en waarover, bepaal je zelf.

 

Ervaring niet nodig

Ervaring met hardlopen is niet nodig. Een basisconditie ook niet.

Runningtherapie is altijd maatwerk: je leert om in je eigen tempo regelmatig te gaan (hard-)lopen met een programma specifiek voor jou. Dus afgestemd op jouw doelen en mogelijkheden.

Je bepaalt zelf je doelen, je doet het zelf/loopt zelf; maar niet alleen (letterlijk en figuurlijk)!

Wil je een opgeruimd hoofd?

Ervaringen

Waarvoor kan Runningtherapie worden ingezet?

Runningtherapie werd in eerste instantie vooral in verband gebracht met en toegepast bij depressie. Dat komt omdat de eerste onderzoeken zich voornamelijk daar op richtten.

Inmiddels is uit diverse wereldwijde onderzoeken gebleken dat Runningtherapie bij veel meer klachten effectief kan worden ingezet.

Er is vrijwel geen aandoening te bedenken waarbij bewegen in het algemeen en hardlopen in het bijzonder geen nuttige bijdrage kan leveren aan het herstel.

Bijvoorbeeld:

  • stress en spanning
  • depressie, lusteloosheid of sombere gevoelens
  • herstel van een burn-out en voorkomen van een terugval
  • het ontwikkelen en behouden van een gezonde levensstijl
  • slapeloosheid
  • verslavingen
  • zelfvertrouwen
  • het verminderen van overgewicht
  • psychosomatische klachten (lichamelijke klachten waarvoor geen duidelijk aanwijsbare oorzaak te vinden is)
  • omgaan met eigen emoties als agressie, angst en paniek
  • diabetes type 2, hoge bloeddruk, hoog cholesterolgehalte
  • ADHD
  • autisme
  • verbeteren van je lichamelijke conditie
  • wanneer je niet makkelijk zelf tot bewegen komt

Je lichaam gebruiken waarvoor het gemaakt is

Hardlopen was onderdeel van het dagelijks leven van Homo Sapiens, de jager/verzamelaar. Hij was de ultieme afstandsloper: met zijn enorme uithoudingsvermogen kon hij achter zijn prooi aanjagen…

Door de ‘technologische vooruitgang’ van de laatste eeuw zijn we ver weg geraakt van dat uithoudingsvermogen. We zitten te veel en te lang achter elkaar, bewegen (veel) te weinig.

Ons DNA en onze lichaamsbouw zijn nog grotendeels hetzelfde als dat van Homo Sapiens, maar onze leefstijl is volledig veranderd.

We ervaren regelmatig stress, leven gehaast en hebben onvoldoende slaap. Langdurige stress hangt samen met/leidt tot depressie, burn-out en angststoornissen. Kortom: onze huidige inactieve leefstijl past niet goed bij ons DNA en onze lichaamsbouw.

Hardlopen past wél bij ons DNA en onze lichaamsbouw. Het is daarom een natuurlijke en goede manier om welvaartsziekten te bestrijden. Met hardlopen gebruiken we ons lichaam waarvoor het gemaakt is. De positieve effecten ervan ervaar je zowel geestelijk als lichamelijk. Je zit beter in je vel en hebt meer energie.

Mijn aanpak

Is er bij de vrijblijvende kennismaking een klik? Dan volgt het persoonlijk intakegesprek. Tijdens dit gesprek bespreken we jouw doelen en brengen we de huidige situatie in beeld (daarbij wordt een aantal vragenlijsten gebruikt). Vervolgens stellen we in onderling overleg een trainingsplan op, afgestemd op jouw niveau en tempo. In een periode van 12 weken werken we stapsgewijs toe naar een duurloop van 25-30 minuten. Eén of twee keer per week gaan we samen op pad. Daarnaast ga je een (tweede en) derde keer zelf lopen.

Persoonlijke aandacht is essentieel: er moet altijd ruimte een aandacht zijn voor jouw vragen, wensen, ideeën etc. Daarom begeleid ik je het liefst individueel. In kleine groepen (max. 4 personen) kan ook, als jij dat wilt.

Een les duurt een uur. We beginnen met een warming up: even inlopen en losmakende oefeningen doen. Dan volgt looptechniek. Met de juiste looptechniek kan je energie zuinig lopen en blessures voorkomen. Het kern programma bestaat meestal uit een interval training: afwisselend hardlopen en wandelen. Naast ontspannings- en ademhalingsoefeningen doen we ook krachtoefeningen. Met de cooling down sluiten we de training af: even rustig uitlopen en wat rek- en strekoefeningen.

Als het nodig is, passen we het trainingsplan aan op je vorderingen. Na afloop evalueren we het traject en kan ik je tips geven hoe (en waar, wanneer, met wie…) te blijven hardlopen.

Je doet het zelf, ik help je erbij. Met positieve aandacht voor jou, afwisselende trainingen, aanmoedigen of afremmen waar nodig, in openheid, eerlijkheid en met humor.

Klaar voor mijn hulp?

Vergoedingen

Runningtherapie kan op verschillende manieren worden vergoed.
Klik hier voor meer informatie.